KORA og SFI er fusioneret. Vores nye navn er
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Se mere på vive.dk

Rapport

Kompetencer fra kreative fag i gymnasieskolen

- hvad er kompetencerne, og bruges de?
Denne rapport analyserer, hvilke kompetencer elever på kreativt orienterede gymnasier udvikler i de kreative fag samt undersøger, hvorvidt disse kompetencer bruges af eleverne i deres videre uddannelses- og arbejdsmarkedsforløb.
Udskriv Del på
Forfattere: Ulf Hjelmar og Rikke Plauborg
Udgivet: Marts 2010

Kompetencer fra kreative fag i gymnasieskolen

Undersøgelsen viser, at eleverne erhverver sig en række relevante kompetencer fra de kreative fag i gymnasieskolen, som de kan bygge videre på i deres efterfølgende uddannelses- og arbejdsmarkedskarriere.

Disse kompetencer kan sammenfattes i fire kernekompetencer:

  1. Samarbejdskompetence,
  2. Disciplin,
  3. Evnen til at performe,
  4. Evnen til at se nye muligheder.

Undersøgelsen viser også, at de kreative kompetencer reelt bliver brugt. I kreativt profilerede gymnasier er der næsten dobbelt så mange elever end gennemsnitligt, som vælger en kreativ uddannelse og får kreative jobfunktioner.

Type: Rapport
Udgiver: AKF, København
Vidensområder: Arbejdsmarked og uddannelse, Børn og unge