KORA og SFI er fusioneret. Vores nye navn er
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Se mere på vive.dk

Rapport

Den højt præsterende skole

Hvordan kan skolen løfte elever med svag social baggrund
I rapporten er det blevet undersøgt, hvordan skoler år efter år kan præstere højt og løfte elever med svag social baggrund.
Udskriv Del på

Den højt præsterende skole

Undersøgelsen sammenligner skoler, der præsterer højt i en årrække med skoler, som i samme årrække har haft svingende præstationer. Der er sammenlignet skoler med henholdsvis mange og få elever med svag social baggrund.

De skoler, der præsterer højt år efter år, er karakteriseret ved:

  • at forvaltningen har klare krav og forventninger til skolerne og indgår i en tæt og løbende dialog med skolerne om deres arbejde,
  • at skolens ledelse har tilsvarende klare krav og forventninger til deres lærere,
  • afdelingsopdelt skole med selvstyrende team,
  • lærere, der underviser i deres linjefag, som er parat til at indtage ledelsesrollen i undervisningen, og som har høje faglige forventninger til deres elever.

Undersøgelsen er gennemført for Formandskabet for Skolerådet.

Type: Rapport
Udgiver: AKF, København
Hvem har finansieret: Frmandsskabet for Skolerådet
Vidensområder: Arbejdsmarked og uddannelse, Børn og unge, Social