KORA og SFI er fusioneret. Vores nye navn er
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Se mere på vive.dk

Nyhed, 27. februar 2017

KORA har bidraget til ekspertgruppe om ungdomsuddannelse

Udskriv Del på

I denne uge kom regeringens ekspertgruppe med sine anbefalinger til at styrke overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Ekspertgruppens anbefalinger bygger blandt andet på analyser fra KORA.

Next 53 HIGH
Det er behov de unge både fagligt og personligt, hvis flere skal have en ungdomsuddannelse, viser KORA-rapport. Modelfoto: Ricky John Molloy/KORA

Hvilke håndtag skal man dreje på, hvis flere unge skal i gang med en ungdomsuddannelse? Hvordan styrker man overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse? Og hvordan styrker man kvaliteten af tilbuddene i overgangen?

Det er nogle af de spørgsmål, en ekspertgruppe nedsat af den tidligere regering i denne uge svarede på, da den kom med sine anbefalinger.

Anbefalingerne bygger på en række analyser, blandt andet tre rapporter fra KORA om styrket kvalitet af tilbuddene i overgangen mellem grundskole og ungdomsuddannelse:

Bedre veje til ungdomsuddannelse – Indhold, værktøj og metoder

Her har KORA sammen med SFI og EVA undersøgt, hvad der virker i forhold til at få unge i alderen 16-25 år i gang med en ungdomsuddannelse. Undersøgelsen viser, at der skal skrues på flere håndtag samtidig, hvis flere unge skal i gang med og fastholde en ungdomsuddannelse. Og indsatsen skal støtte den unge både fagligt og personligt.

Bedre veje til ungdomsuddannelse – Kontekst og erhvervsliv

Her har KORA gennemført en analyse af kommunernes tilbud på beskæftigelses-, integrations- og socialområderne, der har relevans i forhold til at hjælpe unge uden uddannelse videre i livet. Undersøgelsen viser, at det først og fremmest er kommunernes arbejdsmarkedsforvaltninger, der udfører indsatsen for de unge, og at de indsatser, hvor kommunerne samarbejder direkte med virksomheder, er nogle af dem, der virker bedst.

Bedre veje til ungdomsuddannelse – Kompetencer og implementering i forberedende tilbud

Her har KORA undersøgt, hvordan der kan skabes effektiv implementering i de forberedende tilbud, og hvilke kompetencer lærere og ledere har brug for. Undersøgelsen peger på behov for kompetenceudvikling i forhold til pædagogik og didaktik, teamsamarbejde og pædagogisk ledelse samt systematisk opfølgning.

Find mere viden på vores temaside om ungdomsuddannelser.

Se mere om ekspertgruppen på Undervisningsministeriets hjemmeside.

Kontakt

Mette Slottved

Seniorprojektleder

2270 3346 / mesl@kora.dk

Modtag vores nyhedsbrev